Het losbouten van de golfplaten / schoonmaken gordingen / lossen van de golfplaten

Omdat wij veel berichten krijgen over dit struikelblok wil ik hier toch nader op ingaan. Wij hebben dit kunnen oplossen en is ook onderdeel van de levering op de LD20 en LD22. Het verzoek of ik hier al film materiaal van kan delen, moet ik helaas met nee beantwoorden. Nog niet. de patent aanvraag is nog niet geheel afgerond. Wij leveren onze devices wel uit met deze nieuwe techniek. Wij vragen alleen onze klanten deze techniek lopende de patent aanvraag niet te delen met derden.

Waarom zo geheimzinnig? Het is niet echt een geheim maar vele voorgaande uitvindingen lopen tegen deze problemen aan. Aangezien wij veel geld en tijd in deze ontwikkeling hebben gestoken, vinden wij het ook niet meer dan normaal dat wij zeker in de aanloop fase niet direct de concurrentie gaan helpen om deze problemen voor hun op te lossen.

losbouten

Het losbouten geschied niet op traditionele wijze maar met behulp van nieuwe technieken word de bout doorgehaald. Dit gebeurd met nauwkeurige precisie zodat de eventuele dakdekker die achterop komt geen last zal ervaren van eventueel uitstekende bouten.

schoonmaken gordingen


Het schoonmaken van de gordingen is ook een veel gevraagd punt. Vanuit de hoogwerker aan de binnenzijde is het namelijk goed te doen, om 1 a 2 gordingen over de lengte van 4 a 5 golfplaten met een foam roller schoon te maken. Voordat de liftingdevice terug is voor de volgende rij platen kunnen uw medewerkers de gordingen al gereinigd hebben. De foam roller is in een emmer water te reinigen. Het stofzuigen van de gordingen is dus niet meer direct noodzakelijk. Bij lichte tot middelmatige verontreiniging volstaat de foam roller.

Wij leveren deze foam roller nog niet, maar is wel in de markt verkrijgbaar. Bij het aanschaffen van een liftingdevice delen wij met u alle tips en tricks om optimaal gebruik te kunnen maken van het hijsmiddel.

lossen golfplaten

Het lossen van de platen is ook een veel gevraagd punt. In het plaatje hieronder zullen wij proberen duidelijk te maken hoe wij dat hebben opgelost. Dit zijn 1 van de vele aanpassingen in het werk net iets anders verlopen dan normaal. Het stapelen in de werkbak, zoals dat normaal gebeurde, gebeurd nu op de grond.

figuur 2 is de juiste opstelling.

de golfplaten bestaan uit meer golven, dat snap ik, maar in deze illustratie is 1 golf als plaat weergegeven. De vierplaten die van het dak komen, komen in verband van het dak af. zoals je kunt zien in figuur 1 zijn de balkjes op de grond op gelijke afstand van elkaar geplaatst. In figuur 2 is de afstand tussen balk 2 en drie iets ruimer. Zodra de eerste rij platen naar beneden komen is het eenmalig zorgen dat plaat 1 en 2 op de balkjes 1 en 2 terecht komen. en plaat 3 en 4 op balkje 3 en 4. De eerste zal je handmatig goed moeten leggen. Maar de volgende ronde zal bij het lossen de golfplaat zijn weg zoeken naar de onderste plaat en zo ontstaat er een afstand tussen de twee stapels. Je krijgt dan stapels die in verband met elkaar worden gestapeld. Door de hijsbanden vooraf goed te plaatsen kunnen dus deze stapels in de asbestcontainer worden geladen. Normaal heb je 1 stapel met 1 golfplaat breed, nu heb je een stapel van 2 golfplaten breed. zie figuur 3 Het inpassen en inmeten om twee enkele stapels naast elkaar te krijgen in de asbestcontainer is dus verleden tijd.

de gele lijn symboliseert de wegwerp hijsband.